בטיפול קבוצתי מושם דגש על האינטראקציות בין הילדים תוך מתן התייחסות לצרכים המיוחדים של כל ילד וילד/ה. המפגש מאפשר לילד/ה לשפר כישורים חברתיים ורגשיים כפרט וכחלק מקבוצה, כמו כן, להתמודד עם אתגרים והתנסויות מגוונות תוך שימוש ביכולות ובכשרים מוטוריים, קוגניטיביים, ומנטליים בסביבה מבוקרת ותומכת.
כדי להבטיח התפתחות בונה של קבוצה הפועלת על בסיס של אמון, תמיכה והפריה הדדית, חשוב לשמור על רצף ההגעה למפגשים. ילד/ה שלא הגיע/ה למפגש עלול/ה להרגיש במפגש הבא כי מעמדו/ה בלכידות הקבוצתית נפגע, וכי האחר/ת חלק/ה חוויות שאין לו בהן חלק. כמו כן, העדרות של אחד המשתתפים ממפגש קבוצתי עלולה ליצור תחושה של חוסר איזון אצל המשתתפים האחרים.
התמודדות הילד/ה בתהליכי עבודה בקבוצה עשויה להיות מלווה בהתנגדויות (בעיקר לאור העובדה כי צריך לחלוק עם ילדים נוספים את המרחב, הציוד ותשומת לב המטפלת. וגם כי חרדת הנטישה בקבוצה היא גבוהה יותר מבטיפול פרטני). חשוב לשתף אותי במתרחש כדי שילדכם יקבלו מענה והתייחסות להתנגדויות גם במסגרת הקבוצתית.
פגישות הורים נערכות אחת לשישה מפגשים או בתדירות גבוהה יותר בהתאמה לדרישת ההורים. במשך כל התהליך וגם לאחר סיומו, אתם מוזמנים לפנות אליי, לשתף ולהיעזר בי במידת הצורך.
שלבי התפתחות אופייניים בטיפול קבוצתי
שלב ראשון
השלב הראשוני של הקבוצה מאופיין בחשדנות, כיוון שהקבוצה עדיין אינה נחוות כמוכרת ובטוחה. לעיתים הקונפליקט עשוי לקבל ביטוי של "יושב על הגדר": כאשר היחיד בקבוצה מרגיש חנוק ורוצה לצאת, אך כאשר הוא בחוץ מרגיש מבודד ורוצה להכנס. התגברות על שלב זה מתורגמת לחוויה של הצלחה ומאפשרת לילד/ה להוסיף לארגז הכלים מיומנות של התאקלמות והשתלבות חיובית במסגרות קבוצתיות אחרות.
שלב שני
בשלב זה הפחד הינו מפני המנחה או הקבוצה ותפיסתם כמאיימים. מקור החרדה הוא בחבר/ה הקבוצה עצמו המשליך את התוקפנות שבתוכו החוצה. בקבוצה זה עשוי לקבל ביטוי של התאגדות נגד המנחה, או נגד אויב חיצוני משותף – הם הרעים, אנחנו הטובים. השלב השני מאפשר להשתחרר מפחדים מודחקים ולתת להם מקום במרחב הטיפולי מבלי להרגיש מאויים, כי המשתתף הוא בתפקיד הטוב, והרע משוייך למנחה או ה"אחרים".
שלב שלישי
כדי לעבור לשלב זה, הקבוצה תנסה להשתמש במנגנון הגנה של "פיצול". הקבוצה עצמה תחולק ל"טובים" ו"רעים", כך הקבוצה תתייחס למנחה לעיתים כאידיאלי (מכיל, כל יודע) ולעיתים כשלילי ורע (נוקשה, לא מבין). שלב זה מאופיין בתנודות במצב הרוח, הילד/ה מתחיל להבין כי רע וטוב קיימים בעולמנו בכפיפה (אך עדיין לא מוכן להכיר בקיומם בתוכו). זהו שלב חשוב המאפשר לילד/ה לעבור תהליך של "התבגרות" וגיבוש הכוחות שיאפשרו לו/לה לעבור מאוחר יותר לשלב החמישי.
שלב רביעי
המאפיינים ההתנהגותיים של קבוצה בשלב הזה הם שמחה אופורית, הרגשה שכל הבעיות נפתרו ושאפשר בעצם לסגור את הקבוצה. הלך הרוח הוא שלמנחה אין יותר מה לתרום לנו ולהפך, אולי אנחנו יכולים ללמד אותו דבר או שניים. השלב הזה הוא שלב המנוחה שבו אוגרים חברי הקבוצה כוחות כדי להתחיל בהתמודדות עם האתגרים הייחודיים להם ושלשמם הגיעו לקבוצה.
שלב חמישי
זהו השלב האחרון, בו מבינים חברי הקבוצה שבכל טוב יש רע ובכל רע יש טוב ולכן גם בכל אחד מהם הטוב והמלאות קיימים לצד הרוע והחוסר (בלי רגשי אשמה או פחד, פשוט הבנה בריאה של היותם בני אנוש). בשלב זה הקבוצה מפסיקה להשתמש בהגנות הבסיסיות והופכת לקבוצת עבודה. כל ילד/ה קובע לעצמו מטרות אישיות ונעזר/ת בכוח ובתמיכה של הקבוצה והמנחה כדי לקדם אותן לשביעות רצונו כפרט וכחלק מהקבוצה (במקביל משתפרת היכולת להתמודד בצורה חיובית ומאוזנת עם אתגרים בתא המשפחתי, המסגרת החינוכית וחברים).
עלויות ותנאי תשלום:
התשלום עבור מפגשים קבוצתיים הינו 800 ש"ח לארבעה מפגשים של 75 דק' כ"א.
הדרכת הורים מתבצעת בנפרד ועלותה 250 ש"ח למפגש של שעה
התשלום עבור מפגשים קבוצתיים מתבצע עבור 12 מפגשים מראש
זיכוי עבור העדרות ממפגש יינתן רק במקרים של כוח עליון או מחלה.
כפי שצויין, בשלבים בהם תחושת הביטחון באחר עדיין לא התבססה, ביטולים והעדרויות מפגישות קבוצתיות עלולים להחוות כנטישה או דחייה ע"י הילד/ים שכן מגיעים למפגש.
לכן חשוב לידע מראש על העדרויות צפויות כדי שנוכל לתאם מועד אחר לפגישה בתאום עם האחרים, גם במקרה של היעדרות לא צפויה תבדק אפשרות לפגישה באותו שבוע במועד אחר. במידה ולא עלה בידנו לקבוע מועד חלופי, חשוב ליידע את הילד/ה כי נעשו מאמצים והביטול נעשה מחוסר ברירה.